TRÄNING

Jag kunnde inte sova en blund inatt. Varför? JO för att jag hade sådan träningsvärk i HELA kroppen. Efter Roberto träningen som höll på i två timmar kunnde jag helt ärligt inte röra mig normalt. Min stjärt värker, benen smärtar och likaså armarna. Men vad spelar det för roll?! Jag stapplade mig till gymmet idag igen för att köra ett konditionspass. För visst är det bättre att träna om man har jordensträningsvärk istället för att sitta hemma?
Aja, nog om det! Antar att ni vill höra lite om hur hoppträningen gick igår...
Det började med att vi joggade fram hästarna på rakt spår (rider aldrig särskilt mkt volter när vi tränar för honom). Efter det började vi rida öppna genom hörnet för att sedan rida "snett igenom" över upphöjda bommar. Där skulle vi tänka på att när vi gick ur öppnan skulle vi inte "styra" in mot bommarna med tyglarna utan enbart använda vikt hjälperna och ha en rak häst. Även efter bommarna skulle vi direkt in i öppna. När vi sedan hade galopperat fram hästarna sa han åt oss att vi enbart skulle travhoppa hela lektionen. Jag trodde att han skämtade men det gjorde han inte! Vi travhoppade alltså en bana. Anledningen var för att det är svårare att travhoppa då det krävs mer av ryttaren med balans, rytm osv. Vitnos är vanligtvis INGEN höjdare ¨på att travhoppa. Han brukar liksom bara ta ett litet kliv över utan att anstränga sig det minsta men kors i taket så hoppade han jätte fint!! Det är första gången han verkligen hoppade även om vi travade emot! Innan vi avslutade lektionen gav han med sig och vi skulle äntligen få hoppa en annan bana i galopp. Jag blev ombedd att rida exakt lika dant som jag gjort i trav. Alltså med en bra rytm och balans, INTE koncentrera oss på avståndet fram till hindrena. Men vad gör jag, idioten själv då?! Jo jag ligger perfekt till första hindret och istället för att vänta på språnget trycker jag av honom stort (BIG NO NO). Sedan till andra hindret som var en oxer så springer vitnos åt sidan då han blev tjurig över att han behövde ta i lite på hindret innan. Sedan fick jag ta om det några gånger och han gjorde samma sak (sprang åt sidan) på samma hinder. Vitnos var super tjurig så Roberto fick lägga ner ena bommen så fick vi hoppa över stillastående. "Jätte kul" och sedan fortsätta hela banan. Då hoppade vitnos mer på liv och död känndes det som så jag var allt annat än nöjd. Nu har jag iallafall pratat med Pelle och jag ska träna för honom på lördag förmiddag innan jobbet. Då ska jag rida som jag har gjort hemma för då har det faktist gått riktigt bra. Tror att jag blev lite spänd själv och ville visa mig från min bästa sida när vi var där vilket gjorde att det strulade till sig på slutet. Dock var jag nöjd med allt annat vi gjorde innan. 

Roberto har tre kloka ord som alla ryttare bör tänka på när de hoppar. För att få hästen att hoppa maximalt bör ryttaren rida så bra väg som möjligt, ha bra rytm och en bra balans. Tänk aldrig på avståndet. För Om man har bra rytm, balans och rider en bra väg fram till hindret kan hästen hoppa av oavsett om man ligger fel (om inte hindret är 150cm såklart).
Nu laddar jag om batterierna inför lördagens hoppträning!




Bild: Emma Roodla förra året


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0