DRESSYRTRÄNING :)

Gud vad skönt det känns, vi börjar äntligen ta oss upp ur vår lilla svacka. Det gick skit bra på dressyr träningen idag :) Skönt.. Tränade öppna och sluta på rak linje nästan på medelinjen och red först öppna, sen sluta och sen öppna igen. Alltså red jag bara några steg i varje skola. Ingen lätt uppgift, det är ju mycket lättare att göra på fyrkants spåret och sen när man ska växla mellan skolorna är det precisions-ridning vi talar om. Ha hästen mellan hand och skänkel i bytena, hålla samma raka linje UTAN att vingla omkring.
Men det gick över förväntan! Kul!

I galoppen fortsatte vi med att vända honom med tagen bakdel. Han ska vänta så mycket att det nästan blir en bakdelsvändning i galopp om ni fattar.. Mina förklaringar är inte alltid de bästa :P
Men han kämpade på även där. Det trasslar ju ihop sig lite grann för honom då och då när han tycker det blir för jobbigt men vi klarade iallafall hela varv i båda varven! Detta är mycket jobbigt för Vitnos eftersom han verkligen måst stoppa under bakbenen under sig och böja hasen. Men han blir bara starkare och starkare. Tar lite i taget och när han "kommit igenom" i övningen avbryter jag och rider ut på stora volten direkt.
Jag får aldrig glömma att detta är utbildning för honom och man får aldrig bli arg i de lägen där de inte orkar. Då är det bättre att hålla sig lugn, ta om det igen och när hästen gör det man vill, släppa jobbet och berömma hästen.
Jag hade faktist med mig kameran men tyvärr fanns det ingen som kunnde ta kort eller filma. Så det blev bara några tråkiga bilder innan träningen. Men det är ju bättre än inget, eller hur?!






Den osminkade sanningen hoho.



Vitnos motionerar lite i skritten..



Kommentarer
Postat av: Linnéa

Åh så söööt han är:) men du hade väl en brun häst för inte så länge sen va? varför har du inte kvar honom/henne om jag får fråga?:)

2009-09-15 @ 23:17:11
Postat av: Emelie

Jo jag hade Hilton men han bor hos en ny ägare nu som tar jätte bra hand om honom!

Blev alldeles förmycket att ha två i full tävlingskondition som skulle tränas osv varje dag =/

2009-09-16 @ 07:58:39
URL: http://pemme.blogg.se/
Postat av: cicci

ååå va fin han e.. =)

2009-09-16 @ 08:13:21
Postat av: Emelie Persson

Jag ÄLSKAR din hästblogg ;);)

2009-09-20 @ 14:33:09
URL: http://equilis.blogg.se/
Postat av: Emelie

haha vad roligt! Fick du mitt mail på facebook??

2009-09-20 @ 17:37:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0