AMATÖRER!!

På vårt stall finns det ju en veterinär klinik vilket gör att jag som är där varje dag ofta får se idioter när de ska lasta sina hästar. Alltså ärligt talat, ibland är det nästan så att man vill gå fram och hjälpa dom! De flesta hästarna går ju in och ut utan problem men den har vi ju den kategorin med hästar som är lite krångligare.
Ofta då tas det fram tusen linor, massa personer som stor och viftar med armarna och personen som leder hästen försöker locka den med mat samtidigt som ho står någon meter in i transporten och försöker dra in hästen (då ska vi inte tala när folk använder spö).
Hela miljön blir ju då VÄLDIGT stressad och jag förstår hästen varför den inörre plats åtte vill gå in!
Jag har ju själv haft en häst som i perioder kunnde vara lite svår lastad. Men jag fick ett skit bra tips av min tränare Karina. Nämligen att hämta sopkvasten!
Man börjar med att öppna upp transporten och ev skjuta bort sidoväggen så det blir större plats åt hästen. Sedan går man MED hästen, INTE 2 meter framför in i transporten. Vill hästen inte på första försöket tar den andra personen bara och petar med sopkvasten på hästens rumpa. Hästen känner ju då obehag av borsten och går oftast rakt in. Börjar den ändå backa så är det bara att trycka den lite hårdare. Detta har iallafall fungerat på de flesta hästar jag har sett. Hästen får inte ont, slipper alla onödiga risker med alla linor som folk oftast inte har koll på och framförallt, den slipper en stressig miljö!

Hatar att se hästarna stressade och att folk tror att det är hästens fel fast det igentligen är människan som sätter den i en dålig situation!
Tack för mig.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tycker nog att även en sopkvast är amatörmässigt. Har du en rädd häst förvärrar du nog bara situationen... Enda rådet som finns är väl att TRÄNA på hemmaplan tills hästen känner sig bekväm med situationen, sen åka iväg och träna på bortaplan... Jag skulle ALDRIG använda sopkvast på min häst, som visserligen går in i transporten själv..men dock!

2009-09-28 @ 16:53:19
Postat av: Emelie

Ja, kul att du komenterar, vi alla har olika åsikter. Självklart pratar jag inte om hästar som är rikttigt riktigt RÄDDA, då får man ju självklart kanske träna på annat vis.

2009-09-28 @ 17:05:50
Postat av: Ponta

Sopkvasten är ett väldigt bra knep. Och denna person är som är "anonym" borde väl ändå förstå att alla hästar går bara in, hur jävligt man än försöker.. Nu har jag en häst jag lastar och lastar ut själv, men ändå. Att använda soppen är ett bra knep och att hålla på att träna och träna hela tiden kan i slutändan hjälpa, men ändå inte!!

2009-09-30 @ 12:01:03
URL: http://teamzp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0