DRESSYR TRÄNING

Jag kan börja med att säga att jag är helt död. Kommer nog ha rejält med träningsvärk i morgon. Dressyr träningen gick skit bra! 
Vi är/har vart inne i en sån period när allt bara stämmer och vi utvecklas massor. Idag var han som en gummiboll trots att han har vilat i två dagar. Det är sjukt för det känns verkligen som två helt olika hästar när han är stel och när han är som han var idag.
I vilket fall började vi att trava runt volten och varva mellan att rida öppna, sluta och fövänd sluta på volten. Gick bra. Det enda jag har lite svårt med är att känna öppnan när jag rider på volten. Sedan gjorde vi samma sak i galopp. I båda varven självklart. 
I slutet av passet skulle jag galoppera på volten, vända igenom volten och när jag vände igenom skulle jag sakta av direkt från galopp till skritt, skritta några steg och sedan fatta den andra galoppen. Där är jag lite seg i mina hjälper. Måste bli mycket kvickare. Ibland tog han några travsteg imellan och ibland direkt halt. Vilket det inte skulle vara.. Men vi fick till det till slut. Dock märker mn ganska tydligt att han är svagare i vänster bak när man gör denna övning. 
Men det är lite kul eftersom det har vart högerbak som var hans svaga ben förut. Då betyder det att han har blivit starkare där.   
Sist men inte minst ökade jag galoppen så mycket det bara gick. Karina är väldigt noga med att om vi har sammlat honom mycket ska jag även tänja galoppen frammåt.

Jaa.. Det var väl det vi tränade på i korta drag.

Vårt schema denna vecka ser ut såhär:

Måndag: Vila

Tisdag: Vila

Onsdag: Dressyrträning

Torsdag: ?

Fredag: Rida igenom honom i ridhuset

Lördag: Tävla 110, 120cm

Söndag: Skritt i skogen

Skippar alltså hoppträning denna vecka med tanke på att han hoppade mycket förra helgen och ska tävla på lördag igen. Tävlingarna är våra träningar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0