Läs!!

Jag såg nyss en dokumentär på SVT.

Cinna 31 år gammal drabbas av en stroke och afasi (kan varken prata, läsa eller skriva). Innan stroken var hon en glad tjej som jobbade som skådespelerska och show artist. En dag hittades hon liggande på en gata i Stockholm medvetslös. En man ringde ambulansen. Det räddade hennes liv. Hon hade fått en stroke, bara 31 år gammal. Kan ni förstå? När hon vaknade upp var hon förlamad i hela högersidan av kroppen och hade afasi. Det enda hon kunnde säga var "ja" och "nej" förutom några gånger som hon brukade sjunga. 5 månader efter stroken var hon uppe på benen, men hade väldigt knackigt med talet. Hon försökte lära sig saker så gott hon kunnde och gjorde stora, snabba framsteg.
Efter yttligare några månader började hon en skola som var avsedd för sådana som hade afasi. Till en början gillade hon det inte alls eftersom de flesta som gick där var runt 60 års åldern och många hade något slagt handikapp som gjorde att de behövde rullstol eller liknande. Men efter att ha gett det ett tag trivdes hon bättre. Ett år efter hon blev sjuk har hon återhämtat sig väl. Hon har dock mycket kvar att lära sig som kommer ta henne flera år framöver men hon är på god väg. Hon har ständig värk i kroppen, tar massvis med smärtstillande som gör att hon aldrig kommer kunna få barn.
Men under hela den här tiden kämpar hon igenom alla svårigheter och är väldigt mån om att komma tillbaka till sitt "vanliga" liv. Idag har hon träffat en man som hon lever tillsammans med.
Jag beundrar verkligen människor som henne. Hon sa att hon har lärt sig att älska sig själv. Hon tar en dag i taget och glömmer inte bort att "leva" dagen. För man vet aldrig när livet tar slut.

Sådana människor hon Cinna inspereras jag otroligt mycket av. Hon fick mig, att se mig om och älska det jag faktist har. Ta vara på tiden. Livet är alldeles för kort. Och vem vet, livet kanske tar en plötslig vändning och då vill jag iallafall känna att jag tog vara på den tid jag fick som frisk.

Med detta önskar jag Cinna och alla andra som känner någon som har fått en stroke ett värdigt liv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0