HOPPTRÄNING

Godkväll!

Eftersom Pelle och de har vart borta hela veckan så fick jag till uppgift att bygga en bana tills jag och Viktor skulle hoppträna. Det enda jag skulle ha med var en två kombination och en tre kombination plus att banan minst skulle innehålla 12 språng. Är det något jag är dålig på så är det just att bygga bana. För det första är det värsta kruxet att få plats med så många hinder utan att de står ivägen för varanndra. Mitt andra stora problem är att jag tycker att jag ställer hindrena "rakt", fint och bra vinklar men sedan när jag sitter upp på hästryggen ser jag att tre kombinationen knappt går att hoppa kombinationerna eftersom hindrena står helt snett plus att jag har ställt de i hel lustiga vinklar. Haha! Pelle fick ändra lite innan vi började hoppa om jag säger så..
Vi började med att gallopera över en bom som låg "vänd half igenom" sedan fortsätta i förvänd galopp några steg, bryta av till skritt och sedan fatta ny galopp och göra samma sak om och om igen. Det låg alltså bommar i båda kortsidorna av ridhuset. Sedan hoppade vi banan som jag faktist hade kommit på helt själv :) Idag skulle vi rida med mer tryck och ha en riktig bra, frisk galopp och använda oss av väggarna istället för händerna. Min stora nackdel har ju tidigare vart att jag rider alldeles för "fint" och kan då bli lite passiv plus att jag lätt kunnde bli "nappig" i handen. Jag vet inte vad som hr hänt men det känns faktist som att en polett har ramlat ner. Helt plötsligt rider jag med lugn, stilla hand med bra känsla fram till hindrena plus att jag rider med en mycket mycket bättre galopp. Jag är mycket mer aktiv och rider med mycket mer tryck i galoppen. Det känns riktigt bra. Dock märkte jag att vitnos var väldigt trött efteråt så imorgon blir det antingen en skrittur eller jogga honom lite lätt i ridhuset beroende på vädret. Nu ska jag fixa något att äta. Vi ses imorgon! 


Gammal bild



Kommentarer
Postat av: Fanny

Vad roligt att det kändes bra! :) Jag har haft precis samma problem det där med att rida "fint". Hoppas att ni håller er hela och friska nu så man får se er på lite tävlingar! :) Kram

2010-11-09 @ 08:56:47
URL: http://hopeforanormallife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0