DRESSYRTRÄNING

Nu är jag hemma igen! Träningen gick över förvantan måste jag säga! Som jag sagt tidigare är han en typisk Cardento avkomma. Lite stel och dan, inte naturligt mjuk alltså. Eftersom han vilade de 2.5 veckorna jag var på semester så förväntade både jag och Karina (min dressyrtränare tränare) att han skulle vara stel och lång att rida. Men jag tror faktist att han behövde den där vilan. Han var självklart inte lika fin som innan jag ställde av honom, då gick han ju as bra men om man säger på en skala så var vi på 8 innan jag åkte. Nu börjar vi på 6 och det känns väldigt bra. Då kommer det alltså inte ta så lång tid tills vi är tillbaka igen!
Idag började vi med att flytta honom på volten för att få honom mjuk. När han släppt där gick vi över i galoppen och red med tagen bakdel, fortfarande på volten. Skulle sedan minska volten till så liten som möjligt för att försöka få honom "vända" mycket mer. Vänster varvet som är vårt svåra varv igentligen går mycket bättre i just denna övning. Där sitter jag stadigt i sadeln och stöttar honom på ytter tygeln när han har tendens till att falla. Dock så har både jag och vitnos mycket jobbigare i höger. Jag sitter inte i exakt den rätta positionen, tappar honom lätt på yttertygeln vilket resulterar i att bakdelen blir lite vinglig och glider lätt ut till höger. Men det är bara att träna!! Det kommer..
Jag känner att jag är lite efter i mina hjälper nu när jag inte vart igång. Men somsagt, både Karina och jag var väldigt glada över att han var så fin trots allt! Vitnos försöker verkligen även om han tycker att det är jobbigt. Och det är det som är det viktiga, att hästarna trivs med det de gör och VILL göra jobbet. Nu är det bara att träna och återigen träna! Snart börjar tävlingarna :)



Bild tagen av Emma Roodla


Kommentarer
Postat av: Pernilla - en liten blogg om min häst m.m :)

Han är ju så fin :)

2010-02-25 @ 14:49:01
URL: http://tintin.devote.se
Postat av: Johanna S

Hahha Emelie, Accent ska på sin första hopptärningen sen han stäldes av i Maj förra året ;)det kan gå hur som helst! Va roligt att Vitnos går så bra.!

2010-02-25 @ 17:07:48
Postat av: Emelie

Haha du får berätta hur det gick sen!! Håll dig i bara ;) Vill inte ha någon avramling!!

2010-02-25 @ 18:52:24
Postat av: Kimmie.

Vilken underbar bild!

2010-11-11 @ 01:34:52
URL: http://justkim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0