DRESSYRTRÄNING

Imorse var det dressyrträning som stod på schemat. Det gick väl som väntat. Jag har ju knappt ridit något på 3 veckor så det var lite ringrostigt ibörjan och vitnos var lite stel och dan.
Men vi tränade ganska mycket på´öppna/sluta på volt. Då varvade vi öppna och sluta för att få honom mjuk och följsam i båda sidor. Han är ju fortfarande sämmre i vänster. Men det är hans högra bakben som är hans svagaste så det är inte så lustigt. I galopp jobbet flyttade vi honom igen och avslutade med att träna på att korta och länga galoppsprången. Alltså INTE ÖKA galoppen, bara LÄNGA GALOPPSPRÅNGEN. Fortfarande bibehålla samma takt.
Det fick vi kämpa massor med innan han släppte igenom. Hade tendenser och ville gärna slå sig fri när det blev lite jobbigt.
Men detta är ju det svåraste inom hoppning. Just nu är han på det stadiet att vi inte kan tänja för mycket på galopen eftersom han lätt faller isär, tappar rytmen och blir lång. Därför tänjer vi inte så mycket så att han då kan bibehålla allt även om jag länger eller kortar stegen. Och när han släppte igenom helt la vi av.
Eftersom han i princip aldrig i sitt liv har blivit ordentligt tränad så är han inte alls så utbildad som han borde vara.
Men det gör inte mig något, snarare tvärt om. Det är bara kul att få göra jobbet själv. Och han har utvecklats MASSOR under dessa 3 månader. Ibörjan gick det knappt att rida i vänstervarvet, det säger väl ganska mycket..

I morgon blir det hoppträning :) Senare idag ska ni få se ett par nya shoes som jag råkade köpa.

Vi ses senare!

Kommentarer
Postat av: Pip

Låter kul med dressyrträning! Jag tycker att dressyr är mycket roligare än hoppning, vad tycker du? :)

2009-09-02 @ 15:26:42
URL: http://mittnamnarpip.blogg.se/
Postat av: emelie

Hej! Eftersom jag tävlar hoppning tycker jag att det är roligast. Men självjklart älskar jag dressyr med. Tränar varje vecka för tränare och lägger stpr vikt på dressyren då det är grunden till hoppning :)

2009-09-02 @ 18:51:00
URL: http://pemme.blogg.se/
Postat av: mikkaelo

sv; Hejsan, ja det var jag! :) Är du intresserad så lägg till mig på msn; [email protected] :))

2009-09-02 @ 19:28:43
URL: http://mikkaelo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0