DRESSYR TRÄNING

Precis hemkommen från stallet. Dressyrtränade för Karina somvanligt :)
Hon är så jävla bra att rida för! I början av passet känndes det inte alls bra. Jag vill ha vitnos lite mer "rapp" för mina hjälper. Men det är även jag som är seg i mina hjälper. Så jag kan inte bara skylla på honom. Dock kan vi båda bli bättre på det.
Dagens pass bestod mestadels av att rida med tagen bakdel på volten. Både i trav och galopp. Även korta och länga galopp stegen. Vitnos är så rolig att rida, för han försöker verkligen! När jag red med tagen bakdel i galopen i vänster varv gick det ok. I höger varv hade han det jobbigare eftersom det är höger bakben som får jobba mest (hans svaga). Vi började med att rida på en vanlig volt och sedan skulle jag minska volten med fortfarande tagen bakdel tills vi var inne på en volt på 8 m. Alltså väldigt liten volt. Och tro mig, han försökte och jobbade så mycket han bara orkade! Ibland trasslade hans ben ihop sig lite då han fick massa mjölksyra men det är bara att fatta ny galopp och börja om. När han sedan vart på den där pytte lilla volten och vi kommit igenom honom red jag ut på en större volt igen. hela tiden med tagen bakdel. INTE räta ut honom förrens vi var på vanliga volt spåret. Då skulle jag länga galoppsprången halva volten för att sedan ta tillbaka honom halva volten så mycket som det bara gick så att han nästan skulle galopera på stället.
Den biten har han faktist blivit bättre på bara en vecka. Vi kan redan "töja" mer än vad vi kunnde förra veckan. Roligt med framsteg.

Dock är vu ju faktist fortfarande inne i en liten "svacka". Inget dåligt med det alltså, alla har ju perioder då man får kämpa lite mer. En rolig sak kan faktist vara att skriva upp hur det går i ridningen varje vecka eller dag. Då kan man sen se ett mönster. Som för mig och vitnos brukar vi ha intervaller som går mellan 2-3 veckor. Typ 3 veckor går det skiit bra och nästa 3 går det lite sämmre. och det kan faktist vara ganska skönt för ryttaren att kunna se ett mönster så man inte bara går runt och tror att man är sämst i världen och tycker att det går dåligt hela tiden.  

Aja, nu ska jag väl åka och köpa någon mat :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0