HOPPTRÄNING

Kom precis hem från stallet. Hopptränade med de andra idag, kul att för en gång skull kunna vara med (jag tränar alltid ensam annars pga att jag inte kan de vanliga tiderna då det är träningar).
Idag testade jag och hoppa på ett nytt bett. Ett vanligt rakt gummi bett, har tidigare hoppat honom på flippan bettet men jag har haft det på översta hålet (då blir det som ett vanligt bett) så jag tyckte att det var onödigt att ha det då han även lätt blir lite framtung på det bettet. Enda skillnaden nu var väl att han ibland mellan hindrena kunnde styvna till i ryggen och byta galopp men han var däremot inte alls tung i handen. Snarare tvärt om. Han är så otroligt lydig och bra i dressyren just nu så när han släpper igenom så mycket i hoppningen så blir han väldigt svår riden, han blir liksom för lydig. Men det är jag som får lära mig rida så helt enkelt. För ska man hoppa de högre klasserna sen så måste man ändå ha hästen så pass lydig så vi kan lika gärna ta det nu istället för senare. Då blir inte klivet lika stort mellan klasserna.

Vi hoppade igenom en serie först som var räcke in (högre) ett språng till en studs (låg), ett språng till bom på backen, ett språng till en fet oxer (lång och hög).  Där inne i serien var han skit fin! Fan vad han hoppar till på oxern! Jag typ ligger på honom över hindret och sträcker fram händerna så långt jag bara kan för att ge honom eftergift. Och det som "otäckt" eller vad jag nu ska säga är att han är så lugn innan hindret. Hilton axlererade ju typ två galopsprång innan så man fick lite fart men vitnos hoppar som bäst om man inte pressar honom något och han har exakt samma tempo hela vägen fram till hindret. Det gör att det känns som att man hoppar i slow motion.
Efter det skulle man direkt fortsätta på en kortare bana (enbart titt hinder). Vicktor hade gjort några nya hemmagjorda hinder :) Vitnos tittar ju inte på någonting, så skönt! Den delen av banan gick lite mindre bra, var då han bytte galopp och hade sig lite mellan hindrena men det är bara att träna.

Jag ska iallafall testa att hoppa på det bettet i helgen på tävlingen. Om det inte alls fungerar på lördagen så byter jag till söndagen. Man måste ju testa för att veta!


Kommentarer
Postat av: tess

så fin han är! ska du till mantorp i helgen? :)

2009-10-06 @ 20:14:36
URL: http://tesskliintestam.blogg.se/
Postat av: Emelie

Yes box, det ska jag! Du med?

2009-10-06 @ 21:56:45
Postat av: tess

ja, jag ska dit båda dagarna, så då ses vi :D hihi

2009-10-08 @ 13:47:01
URL: http://tesskliintestam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0