PRECISIONS RIDNING

Ja, det var vad vi tränade på idag. Jag är helt slut i huvudet nu efteråt. Men vet ni vad? DET GICK SÅ FUCKING JÄVLA BRA! Det var som jag trodde, vi är i bra form just nu! Hoppas det håller i sig till på lördag då vi ska tävla i Mjölby.

Jag har ju slitit som fan med den förvända galoppen i en vecka nu. Och nu sitter det. Det kan ALLTID bli bättre och det är mycket kvar att jobba på men  nu kan jag rida den förvända galoppen utan att han byter och att det trasslar ihop sig med hans bakben (förut kunnde han inte ens galopera några steg i förvänd). Mycket roligt och det fick vi mycket beröm för! Även att jag har blivit mycket nogrannande i övergångarna.
Vi tränade iallafall på "klockan". Jag vet inte om ni hört talas om den förut? Ni dressyr ryttare kanske iallafall vet vad det är. Men för er som inte vet så ska jag förklara! Man ställer ut sockerbitar i mitten av volten (4st) väldigt nära varandra så att en står kl 12, 3, 6 och 9. Sen red jag i skritt väldigt nära sockerbitarna och så ska man alltså flytta hästen för inner skänkel. MYCKET mer än skänkelvikning. Här ska man alltså flytta så mycket att hästen är helt rak i kroppen (förutom svag böjning i halsen). Hästen ska alltså tvära så mycket att den går så rakt som klockans visare är. Förstår ni?
Efter det så gjorde vi lika dant på fyrkanten. Då ska hästen alltså stå med huvudet rakt in mot medelingen och tvära samtidigt. Vi gjorde det även där i skritt. När jag fått honom så som jag ville ha skulle jag räta ut honom på spåret somvanligt igen och fatta galopp. Galoppera fram till nästa långsida, sakta av direkt från galopp till skritt utan några travsteg (försöka) och påbörja övningen igen.
Det kanske låter lätt såhär när jag berättar men somsagt detta är en percisions övning och den är inte lätt! Det gäller att hålla reda på vart hästen sätter ner sina fyra ben, att man ser till att bogarna är på plats, att inte hästen faller ut åt ngt håll osv osv.
Karina var iallafall väldigt glad att det gick så bra idag :) Jag känner verkligen hur både vitnos och jag utvecklas nu. Därför är det så jävla roligt att rida! Jag ÄLSKAR verkligen att träna. Det är det bästa som finns och jag vill verkligen bara bli bättre och bättre! Jag ska kämpa STENHÅRT för att bli bra!

I morgon får han vila och på torsdag är det hoppträning. Hoppas att känslan även finns där. Men det återstår att se. Jag och vitnos tar en dag i taget!
Här har ni en bild på honom påväg ut till våra äckligt leriga hagar.




Kommentarer
Postat av: Pernilla

Va härligt att det gick bra! Och att du har den där känslan.. kul! Jag och tin tin är också inne i ett bra flyt nu, sånt är skönt!

2009-11-17 @ 20:13:34
URL: http://tintin.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0