GÅRDAGENS DRESSYRTRÄNING

God morgon på er!

Vaknade nyss av min hund som stod nedanför min sängkant och slickade på min arm. Tänk att han aldrig låter mig sova. Sen när jaghar vaknat går han ut från mitt rum och lägger sig på sin bädd ute i hallen. Men men, vad gör jag inte för min älsklings hund :)

Igår tränade jag iallafall dressyr som ni redan vet. Blev ett kortare pass men vi ska börja träna honom så att han blir mer känslig. Och för att få honom känsig ska jag rida utan sporrar! HALELULJA. Han har alltid, alltid blivit riden med trissor och sen jag köpte honom har jag med gjort det. Dels för att han är en sån stor häst att rida ihop och för att han inte tar skänklarna annars. Med andra ord blev det ett riktigt jävla mördar pass.
Red mest på volten, travade samtidigt som jag skulle flytta honom undan för inner skänkel (mycket), sedan fatta galopp i det jobbet, fortsätta med att flytta honom. Sedan räta ut honom i galoppen och rida på framåt innan jag skulle göra en förhållning enbart med sätet och sakta av till trav utan att han trilla fram på bogarna.
Anledningen till att vi gjorde detta jobb var för att få honom uppmärksam på mina skänklar.

Han känndes dock inte lika fin som han har vart, inte lika igenom riden. Och att rida utan sporrar var en ren jävla pers för mig. Karina har lite som filosofi att hästarna ska gå "utav sig själva" När vi ber dom att göra en sak ska de göra den tills vi säger något annat.Vi ska INTE behöva sitta och gno/driva hela tiden. Jag håller helt med. Förut satt jag och "gnodde" hela tiden vilket gjorde att ridpasset blev tusen gånger jobbigare än vad det skulle kunna vara. Om vi tar det i en skala 1-10 och jag ber honom på en 2:a att flytta sig. Lyssnar han inte då ska jag genast gå upp till 9 för att sedan gå tillbaka till 2:an. Ja, ni förstår nog vad jag menar. Suger på att förklara sådana här saker :P 

I eftermiddag blir det iallafall hoppträning. Hoppas det går bättre än förra gången :S


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0