DRESSYRTRÄNING

Hej hopp!

Kom precis hem från stallet. Red dressyr för Karina som jag skrev i inlägget under. Det gick sudär. Vi åker inte längre på "den där vågen" som vi haft ett tag. Det är ingen panik men han känns lite stel och så. Men det är bara att kämpa. Vi började med att värma upp i trav på serpentiner. När jag kom till medelinjen skulle jag flytta honom för innerskänkel (skänkelvikning) tills jag kom ut på spåret igen. Då skulle jag lägga en 10 m volt och sedan in på serpentinen igen.
Började galopera tidigt idag då vi skulle koncentrera oss på galoppens kvalite. Jag skulle rida runt fyrkanten. På ena långsidan skulle vitnos vara utåtställd i en ÖKAD galopp. När jag kom till hörnet skulle jag ta tillbaka med sitsen men fortfarande försöka ha en snärtig galopp och sedan galopera över upphöjda bommar som låg på andra långsidan. I den här övningen är det ingen eftergift som gäller. Hästen ska alltså inte hoppa över bommarna utan man ska sitta kvar exakt i den postion som man hade innan i galoppen = lodrät sits. Denna övning är väldigt bra, den är till för att hästen ska galoppera mer uppåt och inte frammåt men i en avslappnad form.
Det roliga är att i höger varv missade jag inte en enda gång på bommarna men i vänster missade jag var och varannan gång. Vet inte vad det beror på men jag pendlar ganska mycket i vilken sida som är min svaga och vilken som är min starka.
När jag travade av honom sen efter att ha gjort den här övningen så fick han en helt ny form!! Så detta ska vi fortsätta att träna.

Ska faktist lägga in mycket bommar i mitt vardagliga arbete med vitnos. När vi va på Helenas och Robertos clinic så sa de att de rider på bommar i princip varje dag. Dock inte många gånger men någon gång åt varje håll.
Nu kommer inte jag köra det varje dag men iaf 2 gånger i veckan kanske. Just för att få träna mig själv när det gäller avstånd och att träna styrkan på vitnos. Helena sa att man kan jämföra det med armhävningar för oss människor.

I morgon får han dock gå ute i skogen. Han kommer antagligen ha träningsvärk och sedan ska ha få vila hela helgen när vi är i stockholm!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0