DRESSYRTRÄNING

Kom precis hem från stallet. Det var dressyrträning som stod på schemat. Idag gick det sudär. Eller.. Karina tycker att vi är färdiga på den nivån som vi har befunnit oss på nu så vi ska upp ett snäpp. Även ta upp honom lite i formen vid vissa övningar. 
Vårt mål med denna vinter är att jobba fram en bättre galopp (få honom lättare fram och kvickare bak). Idag började vi med att i upvärmningen lägga min massor med övergångar. Trav-skritt-trav-skritt. Först började vi med att trava, sakta av till skritt, skritta exakt 5 steg och sedan sätta igång i trav. Efter ett tag gick vi ner och skrittade 2 steg och när det funkare så travade jag, saktade av och skrittade 1 steg och började trava DIREKT. 
Gjorde sen samma sak men nu bara en halvhalt, försöka bibehålla samma takt i traven men även det satt och han var mjuk och fin. 
I galoppen red jag på volten, skulle försöka ta upp honom lite i formen och rida med tagen bakdel för att sedan göra volten mindre och mindre så jag tillslut bara "vände" i galoppen (om ni förstår vad jag menar?). Där tog det emot rejält i hans bakben och han tyckte att det var svin jobbigt. Så där har vi mycket jobb kvar men det löser vi med träning :) Vi fick nöja oss med att han fattade övningen och vände några steg. Red sedan ur det och fortsatte fyrkanten i ökad galopp. 
Det var en jobbigt pass för både honom och mig. Men ack så nyttigt. Det är bra att ha sådana här gånger när man känner sig som en total nybörjare för då vet man at man lär sig och utvecklas samtidigt som jag har massor att träna på själv då min fantasi kan tryta ibland när jag rider i ridhuset. 

I morgon blir det skogen för vitnos del och torsdag vila. Lördag åker vi till Eken och tränar för Roberto! :) 
 

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Klockan 14.15 :) Jag ska egentligen jobba till 14, men tror att jag kan ordna så jag får sluta vid 12 :P då borde jag hinna om jag fixar i ordning allt på morgonen innan jobbet.. Är nervös :D Han snackar bara engelska va? Bäst o plugga på lite ridtermer då, haha är skitbra på engelska men inga ridtermer (A)

2009-12-01 @ 12:13:34
URL: http://tintin.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0