Lär dig spara pengar!

  • Jag har kommit fram till att jag ska börja spara pengar nu. På riktigt alltså. Jag har lär mig av mina misstag. Under dess år som jag har jobbat nu skulle jag kunnat köpt en bil om jag bara hade varit smart och sparat. Istället har jag levt livet, shoppat i massor, ätit ute och levt väldigt bra med andra ord. Men så frågade jag mig själv, är jag lyckligare för att jag köpte de där jeansen för 2700 som var såååå snygga? Eller den där Whyred kjolen? -Nej. Det gav mig ett lycko rus precis när jag hade köpt sakerna men sen då? Då hängde jag in det i garderoben och allting började om på nytt.

    Så, detta ska jag göra för att spara pengar:


  • Ta med mig matlåda till jobbet. Sparar ca 1300 kr i månaden för lunch 5 dagar i veckan.
  • Göra upp en budget om hur mycket pengar man lägger på kläder, smink osv.
  • Sluta köpa små saker som godis, läsk osv. Man gör av med mer pengar än vad man tror!
  • Öppna upp ett sparkonto dör det dras pengar direkt från lönen när den kommer in. (samma summa varje månad)
  • Köp busskort istället för att köpa bussbiljett på mobilen. Känns med som små pengar men ska man spara så ska man.
  • Sammåk med flera personer hem efter utgång så du slipper betala hela taxin själv.
  • Köp kvalitets kläder istället för kvantitet. Kvalitets kläder och plagg som är lite dyrare håller oftast bättre i längden. Med andra ord, köp hellre färre plagg men med bättre kvalle.
  • Bestäm hur mycket pengar du får göra av med en ute kväll. Gå hellre till systemet och köp dricka istället för att köpa i baren. MYCKET BILLIGARE!
  • Handla inte på kort. Ta ut pengar så du verkligen ser hur mycket pengar du gör av med. Du slipper även kort avgiften som brukar vara i små butiker.


Börja med dessa enkla saker så kan jag garantera er att ni kommer spara så mycket mer. Det är väl ändå roligare att resa än att slösa pengar på onödiga saker?




Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Jenny

bra skrivet emme, ska be jocke läsa det där det kan han behöva:) haha, jag också iofs..

2008-06-23 @ 13:35:44
URL: http://jennynilsson.blogg.se/
Postat av: emme

haha ja gör det du det lär han säkert behöva den slösaren :)

2008-06-23 @ 16:42:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0